Miért lesz nyelvvizsgán 0 pontos egy levél?

Írta: ivonyzsofia@gmail.com

2020.03.28.

A levélírás a nyelvvizsga egyik legnehezebb részfeladata, mert saját kútfőből kell létrehozni egy logikusan felépített, komplex mondatokból álló összefüggő szöveget.

Nem véletlen, hogy a bukási arányok 80%-a ide vezethető vissza.

Most nézzünk néhány példát, mire kell odafigyelni:

1. Az első leggyakoribb hiba, amit elkövetünk, hogy nem jól választunk témát. (Vannak olyan nyelvvizsgák, ahol 2 vagy több levéltéma közül is lehet választani, és ezek közül csak 1-et kell megírni, de ez nyelvvizsgánként változhat).

2. Miután kiválasztottuk a témát, a legnagyobb gond, hogy nincs tervezés. Nem tervezzük meg, mit és milyen sorrendben akarunk írni. Nem írunk fel ötleteket, hogy mivel kezdünk, hogy folytatjuk, mivel zárjuk a levelet, ergo nincs meg a váza a levélnek.

Ha nincs tervezés, akkor nincs meg a levél logikai felépítése. Hiszen hogy akarunk nekiállni egy levélnek, ha azt sem tudjuk, hogy miről akarunk írni. Először ötletelni kell, össze kell gyűjteni az ötleteket, hogy mit szeretnénk írni, majd azt logikai sorrendbe rakni és azután nekiállni a levélnek.

Ha nincs logikai felépítés, ugrál a gondolatmenet, elkezdünk írni valamiről az egyik bekezdésben, aztán belevágunk egy másikba, majd nem fejezzük be, és visszatérünk az előző témára. Tartalmilag nem függenek össze a mondataink, a bekezdéseink, emiatt csapongó a gondolatmenetünk, és nehezen követhető, nehezen értelmezhető lesz a levelünk.

Amiatt is értelmezhetetlen egy levél, ha össze-vissza csillagozunk, egy sorba belenyomorítunk még egy mondatot, és a levéljavító azt sem tudja, melyik mondat követi melyiket. Arról nem is beszélve, hogy a kommunikatív pontszámunk alacsony lesz.

3. Egy másik hiba, hogy alapvető formai követelmények kimaradnak a levélből: pl: nincs címzés, vagy a címzett vagy a saját címünk hiányzik, vagy éppen mindkettő. (Persze ez függ a feladat instrukciójától, bizonyos nyelvvizsgák esetében a feladat meghatározásában leírják a formai követelményeket, kell-e címzés vagy nem. És persze függ attól, hogy baráti vagy hivatalos levelet írunk.) Ha a feladat leírása megkéri, akkor kötelező a címeket feltüntetni.

Egy másik formai hiányosság, hogy nincs dátum, dátumot minden esetben fel kell tüntetni, legyen az baráti vagy hivatalos levél. És természetesen helyesen, például az angolban nincsenek pontok, és megfordítjuk a sorrendet, persze ez nyelvenként változik.

Előfordul, hogy nem megfelelő a megszólítás, és az elköszönés (vagy éppen nincs is). Más egy baráti levélnél, és más egy hivatalos levélnél. Ehhez egy jó tanácsot tudok adni, meg kell tanulni, hogy mikor melyiket használjuk, és hova helyezzük el a levélben.

4. Ha nem megfelelő a hangnem. Ezalatt azt értem, hogy lehet egy levél formális (hivatalos), nem formális (nem hivatalos). Ennek megfelelően egy hivatalos levél esetében nem használhatunk nem formális hangnemet, mert az hanyagnak számít. pl: egy munkáltatónak egy állás megpályázása esetében nem írhatunk úgy, mintha a barátunknak írnánk. És ez igaz oda-vissza.

5. Rövidített formákat használunk. Ez csak hivatalos levélnél probléma. Ugyanis hivatalos levél esetén rövidítéseket és rövidített formákat (pl: angol nyelvben) nem lehet használni, mert hanyagnak számít. Menjünk biztosra, írjunk ki mindent teljes formával.

6. Olvashatatlan íráskép. Már az iskolapadban is megtanuljuk, hogy a külalakra figyelni kell. Ha olyan rondán írunk, hogy az olvashatatlan, a levéljavítók át fogják húzni a levelünket, hiszen nem tudják kibogarászni mit akartunk oda írni, mit akartunk ott kifejezni. Ez nem barkóba.

7. Rengetegszer okoz problémát a helyes nyelvtani szabály alkalmazása. A levelünk tele van sok nyelvtani hibával, (pl: nincs igeidő egyeztetés), amik nehezítik a levél kommunikatív megértését, hiszen nem mindegy, hogy azt akarjuk mondani, hogy voltam egy koncertem, vagy éppen koncerten vagyok.

Vagy egy másik példa, bizonyos időhatározóval rossz igeidőt használunk, vagy nem használjuk jól a vonzatokat, nem egyeztetjük az alanyt az állítmánnyal. Ha a nyelvtani hibák miatt értelmezhetetlen levelünk, 0 pontos lesz a levelünk.

8. Nem a megfelelő mennyiséget írjuk. Általában a probléma gyökere az, hogy túl rövid a levelünk, nem teljesítjük a feladatban megadott kötelezően előírt minimum mennyiséget. Ez általában azért van, mert a feladatleírásban szereplő szempontokat (hogy miről szóljon a levél) nem fejtjük ki kellő részletességgel. Odadobunk egy-egy mondatot minden tartalmi szemponthoz, és hátradőlünk, mert azt gondoljuk így fedtünk minden pontot. Pedig nem.

Legalább 3-4 mondatot kellene írnunk minden szemponthoz, ha ezt megtesszük, biztos, hogy van 12 mondatunk, plusz a levél bevezető része, -ami plusz 3 mondat- ,  és a levél záró mondatai- plusz 2-3 mondat – így már kb. 18 mondatot írtunk, közeledünk a megfelelő mennyiséghez.

Hasonló bejegyzések

9+1 tipp, hogy hogyan készülj a nyelvvizsgára

Kezdj szintfelmérővel! Hogy tudd, milyen szinten vagy, honnan indulsz, és mennyi idő kell ahhoz, hogy eljuss a sikeres nyelvvizsgáig!Hagyd az internetes szintfelmérőket, nem megbízhatóak! Válassz olyan szintfelmérőt, amit hivatalos felnőttképző intézményben szakértők...

bővebben

Diákhitel nyelvtanuláshoz és nyelvvizsgára

Már igényelhetik a felsőoktatási képzésben tanuló, a diplomájuk megszerzéséhez szükséges nyelvvizsgával nem rendelkező hallgatók a nyelvtanulási diákhitelt - jelentette be Schanda Tamás.A nyelvtanulási diákhitel keretében egyösszegű kölcsön vehető fel, melynek...

bővebben