Miért lesz nyelvvizsgán 0 pontos egy levél?

A levélírás a nyelvvizsga egyik legnehezebb részfeladata, mert saját kútfőből kell létrehozni egy logikusan felépített, komplex mondatokból álló összefüggő szöveget.

Nem véletlen, hogy a bukási arányok 80%-a ide vezethető vissza.

Most nézzünk néhány példát, mire kell odafigyelni:

1. Az első leggyakoribb hiba, amit elkövetünk, hogy nem jól választunk témát. (Vannak olyan nyelvvizsgák, ahol 2 vagy több levéltéma közül is lehet választani, és ezek közül csak 1-et kell megírni, de ez nyelvvizsgánként változhat).

2. Miután kiválasztottuk a témát, a legnagyobb gond, hogy nincs tervezés. Nem tervezzük meg, mit és milyen sorrendben akarunk írni. Nem írunk fel ötleteket, hogy mivel kezdünk, hogy folytatjuk, mivel zárjuk a levelet, ergo nincs meg a váza a levélnek.

Ha nincs tervezés, akkor nincs meg a levél logikai felépítése. Hiszen hogy akarunk nekiállni egy levélnek, ha azt sem tudjuk, hogy miről akarunk írni. Először ötletelni kell, össze kell gyűjteni az ötleteket, hogy mit szeretnénk írni, majd azt logikai sorrendbe rakni és azután nekiállni a levélnek.

Ha nincs logikai felépítés, ugrál a gondolatmenet, elkezdünk írni valamiről az egyik bekezdésben, aztán belevágunk egy másikba, majd nem fejezzük be, és visszatérünk az előző témára. Tartalmilag nem függenek össze a mondataink, a bekezdéseink, emiatt csapongó a gondolatmenetünk, és nehezen követhető, nehezen értelmezhető lesz a levelünk.

Amiatt is értelmezhetetlen egy levél, ha össze-vissza csillagozunk, egy sorba belenyomorítunk még egy mondatot, és a levéljavító azt sem tudja, melyik mondat követi melyiket. Arról nem is beszélve, hogy a kommunikatív pontszámunk alacsony lesz.

3. Egy másik hiba, hogy alapvető formai követelmények kimaradnak a levélből: pl: nincs címzés, vagy a címzett vagy a saját címünk hiányzik, vagy éppen mindkettő. (Persze ez függ a feladat instrukciójától, bizonyos nyelvvizsgák esetében a feladat meghatározásában leírják a formai követelményeket, kell-e címzés vagy nem. És persze függ attól, hogy baráti vagy hivatalos levelet írunk.) Ha a feladat leírása megkéri, akkor kötelező a címeket feltüntetni.

Egy másik formai hiányosság, hogy nincs dátum, dátumot minden esetben fel kell tüntetni, legyen az baráti vagy hivatalos levél. És természetesen helyesen, például az angolban nincsenek pontok, és megfordítjuk a sorrendet, persze ez nyelvenként változik.

Előfordul, hogy nem megfelelő a megszólítás, és az elköszönés (vagy éppen nincs is). Más egy baráti levélnél, és más egy hivatalos levélnél. Ehhez egy jó tanácsot tudok adni, meg kell tanulni, hogy mikor melyiket használjuk, és hova helyezzük el a levélben.

4. Ha nem megfelelő a hangnem. Ezalatt azt értem, hogy lehet egy levél formális (hivatalos), nem formális (nem hivatalos). Ennek megfelelően egy hivatalos levél esetében nem használhatunk nem formális hangnemet, mert az hanyagnak számít. pl: egy munkáltatónak egy állás megpályázása esetében nem írhatunk úgy, mintha a barátunknak írnánk. És ez igaz oda-vissza.

5. Rövidített formákat használunk. Ez csak hivatalos levélnél probléma. Ugyanis hivatalos levél esetén rövidítéseket és rövidített formákat (pl: angol nyelvben) nem lehet használni, mert hanyagnak számít. Menjünk biztosra, írjunk ki mindent teljes formával.

6. Olvashatatlan íráskép. Már az iskolapadban is megtanuljuk, hogy a külalakra figyelni kell. Ha olyan rondán írunk, hogy az olvashatatlan, a levéljavítók át fogják húzni a levelünket, hiszen nem tudják kibogarászni mit akartunk oda írni, mit akartunk ott kifejezni. Ez nem barkóba.

7. Rengetegszer okoz problémát a helyes nyelvtani szabály alkalmazása. A levelünk tele van sok nyelvtani hibával, (pl: nincs igeidő egyeztetés), amik nehezítik a levél kommunikatív megértését, hiszen nem mindegy, hogy azt akarjuk mondani, hogy voltam egy koncertem, vagy éppen koncerten vagyok.

Vagy egy másik példa, bizonyos időhatározóval rossz igeidőt használunk, vagy nem használjuk jól a vonzatokat, nem egyeztetjük az alanyt az állítmánnyal. Ha a nyelvtani hibák miatt értelmezhetetlen levelünk, 0 pontos lesz a levelünk.

8. Nem a megfelelő mennyiséget írjuk. Általában a probléma gyökere az, hogy túl rövid a levelünk, nem teljesítjük a feladatban megadott kötelezően előírt minimum mennyiséget. Ez általában azért van, mert a feladatleírásban szereplő szempontokat (hogy miről szóljon a levél) nem fejtjük ki kellő részletességgel. Odadobunk egy-egy mondatot minden tartalmi szemponthoz, és hátradőlünk, mert azt gondoljuk így fedtünk minden pontot. Pedig nem.

Legalább 3-4 mondatot kellene írnunk minden szemponthoz, ha ezt megtesszük, biztos, hogy van 12 mondatunk, plusz a levél bevezető része, -ami plusz 3 mondat- ,  és a levél záró mondatai- plusz 2-3 mondat – így már kb. 18 mondatot írtunk, közeledünk a megfelelő mennyiséghez.

9. Nincsenek összekötő szavak, komplex (összetett) mondatok. Egyszerű mondatok, ami alany, állítmány, tárgy, három-négy szóból álló mondatok sokasága, amik ráadásul nincsenek összekötve, csak elszigetelten állnak egymás mellett, nem állják meg helyüket egy középfokú (B2) nyelvvizsga szinten. Előfordul az is, hogy a külön bekezdések sincsenek összekötve, nincs meg a levél logikai felépítése, gördülékenysége, ez szintén nem B2-es (középfok) szint.

10. Nem a témáról írunk (figyelmetlenség). A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk. Ha nem a megadott témáról írunk, nem a megadott szempontok alapján, akkor nem a feladatot csináljuk, így 0 pontos lesz a levelünk. Emögött nagyfokú figyelmetlenség áll, hiszen nem fordítottunk kellő mennyiségű figyelmet a feladat elolvasására, nem azt csináltuk, amit a feladat kért.

11. Vagy éppen a témáról írunk, de sablonmondatokkal, nem a saját gondolatainkkal. Ha túl sok sablonmondatot írunk, fennáll a veszélye annak, hogy a témáról semmi konkrét információt nem mondunk el, pedig egy levelet azért írunk, mert saját magunk problémáját akarjuk megoldani.

Hogy leszünk sablonmondatokkal specifikusak? Sehogy. A sablonmondatok jók, mert segítenek tölteni a sorokat, és vannak olyan dolgok, amiket le lehet írni ezekkel, mert nem rólunk szól, de alapvetően nem elegek. Sablonmondatokkal biztos, hogy nem fejtjük ki azokat a pontokat, amiket a feladat utasításában megadtak. Így tartalmilag a levelünk elfogadhatatlan, mert semmit nem írtunk arról, amit kértek. Pl: információ kérős levélnél: szállodának írok, szállást foglalok, a feladat utasítása, hogy

  • mondjam el az igényeimet, mire van szükségem (kiságy, fürdető,bili..stb.)
  • mondjam el, hogy mikor szeretnénk menni és kivel
  • milyen információra van még szükségem ….stb.

Ilyen esetben az első kettő esetében el kell mondani, hogy a családommal júlus 10-17 akarok menni, két kisgyerekem van, ezért készítsenek be a szobába kiságyat, fürdetőt, bilit –ez KONKRÉT,  a harmadik kérdésnél pedig tehetek fel sablonmondatot, pl: van-e ingyenes parkolás, hogy tudok fizetni – NEM KONKRÉT.

Tehát, látjuk, hogy nagyon sok levelet meg kell írnunk mielőtt elmegyünk nyelvvizsgázni, és akkor könnyedén megy a 2 db levél megírása! A nyári nyelvvizsga felkészítő tanfolyamon legalább 40 db-ot megírunk!